Pastila Zilei! Știai că… Pe 19 octombrie 1869, România a intrat în epoca modernă a transporturilor prin inaugurarea primei linii ferate din țară, pe ruta București – Giurgiu, cu o lungime de 67 de kilometri.

Lucrările au început în 1865, iar construcția a fost realizată de compania britanică John Trevor Barkley & John Staniforth, sub supravegherea inginerului englez John T. Clarke. Proiectul a costat aproximativ 10 milioane de franci aur, o sumă considerabilă pentru acea vreme. Ceremonia de inaugurare, desfășurată în Gara Filaret – prima gară a Capitalei –, s-a bucurat de prezența Domnitorului Carol I și a Prințesei Elisabeta, care au participat la primul voiaj simbolic până la Giurgiu.
Pastila Zilei!
Trenul inaugural, alcătuit dintr-o locomotivă cu abur și câteva vagoane pentru invitați, a fost întâmpinat cu ovații și fanfară în fiecare localitate de pe traseu. Linia ferată București–Giurgiu a avut o importanță strategică majoră: a legat Capitala de Dunăre, facilitând comerțul extern și transportul rapid de trupe, mărfuri și poștă. Gara Filaret a devenit ulterior prima gară centrală a Bucureștiului, funcționând până în 1960, când a fost transformată în autogară.
Curiozitate: prima locomotivă care a circulat pe această rută se numea „Călugăreni”, în cinstea victoriei lui Mihai Viteazul asupra otomanilor din 1595. Această zi – 19 octombrie 1869 – marchează oficial nașterea căilor ferate române, punând bazele unei rețele feroviare care avea să lege în deceniile următoare toate provinciile istorice ale României.
Pastila Zilei – 19 Octombrie recenzie.