Proiectul autostrăzii care va lega Brașovul de Făgăraș avansează. Documentația completată pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic a fost transmisă către Direcția Județeană de Mediu, în vederea analizării impactului asupra mediului.
Contractul pentru elaborarea acestor documentații a fost semnat încă din anul 2021, însă pe parcurs au fost necesare o serie de completări. Lucrările de proiectare sunt realizate de asocierea Search Corporation – Protelco – Like Consulting – Mega Muhendislik Musavirlik, pentru o valoare totală de 18,17 milioane de lei.

Costuri și caracteristici generale
Potrivit estimărilor specialiștilor, valoarea totală a construcției tronsonului Brașov–Făgăraș se ridică la 10,22 miliarde de lei fără TVA, din care aproximativ 192 milioane de lei reprezintă lucrări destinate protecției mediului.
Traseul autostrăzii are o lungime de 48 de kilometri și face parte din Autostrada A3 Brașov–Sibiu. Acesta va traversa teritoriile administrativ-teritoriale ale localităților Codlea, Dumbrăvița, Șinca, Șercaia și Mândra. În zona Perșani este prevăzută și realizarea unui ecoduct, care va permite traversarea faunei sălbatice în siguranță.
Proiectare modernă, fără blocaje la execuție
Licitația pentru proiectare a fost derulată pe un model contractual nou, care asigură predarea către CNAIR a întregii documentații tehnice la final. Astfel, la momentul lansării licitației pentru lucrările efective, acestea vor putea începe imediat – cu toate exproprierile finalizate și fără riscuri de întârzieri cauzate de documentație.
Traseul autostrăzii Brașov–Făgăraș
Punctul de pornire al viitoarei autostrăzi este amplasat în zona nordică a municipiului Brașov, în apropierea nodului rutier care va face legătura cu Autostrada A3 (Râșnov–Cristian).
De aici, traseul se va desfășura spre nord-vest, traversând zona metropolitană Brașov și ieșind rapid din aria urbană, pe un aliniament proiectat pentru viteze de până la 120 km/h.
Pe întreg parcursul, autostrada va include aliniamente drepte și curbe largi, adaptate reliefului și cerințelor de siguranță rutieră.
Documentația tehnică prevede patru bretele principale (Bretelele 1–4), care vor forma nodurile rutiere de conectare cu DN1 și DN13.
Traseul general urmează direcția Est–Vest, cu variații locale dictate de condițiile geografice și de necesitatea unei conexiuni optime cu rețeaua de drumuri existente. Profilul autostrăzii va fi de categorie A, cu o capacitate mare de trafic și viteză de proiectare de 120 km/h.
Detalii tehnice ale traseului
Punctul de start se situează în zona km 178+800 a DN1, la circa 1,5 km est de Codlea, unde este traversată și calea ferată CF200 Brașov–Oradea.
Pasajul peste DN1 și calea ferată, alături de rampa dinspre Brașov, vor fi integrate în proiect, conform datelor furnizate de proiectantul autostrăzii Cristian–Codlea.
După traversarea căii ferate, autostrada va ocoli localitatea Codlea pe la est (la aproximativ 2 km) și va continua spre vest, intersectând DJ 112J, la sud de Dumbrăvița.
Traseul va continua între DN1 și Dealul Frumos, intersectând din nou CF200 și Valea Hamaradia, apoi va ocoli Vladeni la nord, la circa 600 de metri distanță.
Sectorul cuprins între km 24+000 și km 26+500 este considerat unul dificil din cauza reliefului, caracterizat de văi torențiale și teren accidentat.
Între km 29+900 și 33+400, zona Perșani impune o deviere ușoară a traseului pentru a evita demolări, în special în apropierea carierelor de piatră.
În apropierea localității Vad, traseul va intersecta DN73A și linia CF Brașov–Sibiu, continuând apoi paralel cu linia electrică de 110 kV, până la Mândra, unde va traversa drumul comunal DC66A Mândra–Toderița.
De aici, autostrada se va raccorda la tronsonul Sibiu–Făgăraș, asigurând o conexiune completă între cele două mari municipii ale zonei centrale a țării.
Viteza de proiectare și conexiunea finală
Autostrada Brașov–Făgăraș va fi proiectată pentru o viteză de 120 km/h, corespunzătoare regiunii de deal, iar nodul rutier de interconectare cu DN1 și cu viitoarea autostradă Sibiu–Făgăraș va fi inclus în documentația acestui din urmă tronson.
📍 Sursa: Direcția Județeană de Mediu Brașov / CNAIR
🛣️ Categorie: Infrastructură rutieră
🕒 Etapă actuală: Avizare la mediu – octombrie 2025
Autostrada Brașov–Făgăraș: studiul de fezabilitate, în etapa de avizare la Mediu recenzie.